~*KaRaMKaN DiRiMu DaLaM LaUTaN ZiKiR, ReBaHKaN DiRiMu Ke DaDa SoLaT, TiNgKaTKaN DiRiMu DeNGaN aMaLaN SuNaT. NeSCaYa DiRiMu aKaN BeRoLeH BeRKaT & RaHMaT*~

Thursday, December 30, 2010

**KoLeKSi MuTiaRa HiKMaH**


  • ~*iLMu PeNuH Di DaDa TeTaPi LiSaN TiDaK Di JaGa & Di TaPiS. IaNYa LeBiH BuSuK DaRi SeBuTiR PeTaI. MaKa PeRHaLuSiLaH AkHLaK iNSaNiAH DiRi KeRaNa BaHaSa MeLaMBaNgKaN CeRmiNaN PeRiBaDi SeSeoRaNg..*~

  • ~*ku Ingin Segala Galanya damai, Penuh Mesra Membuah Ceria, Aku Ingin Menghapus, Duka Dan Lara, Melerai Rindu Di Dalam Dada*~ (petikan lirik lagu : Jendela Kehidupan)

  • ~*Kuatkanlah hati, tabahkanlah jiwa, bahawa sesungguhnya Dialah yg menetapkan apa yg terbaik buat diri,
    Sesungguhnya, kita hanya mahukan keredhaan dari-Nya. Tetaplah di jalan ini dan istiqomalah, mudah-mudahan Allah memberikan jalan yg mudah buat diri*~

  • ~*Kenapa perlu wujud dendam, takbur dan hipokrit jika hati dan diri benar-benar mengaku bahawa "La Ilaha ilallah (لااله الا الله).. Gunakan akal fikiran dan hati yang bersih untuk analisis diri..muhasabahlah diri sebaiknya.. yakin bahawa Iman & Islam adalah 2 nikmat yang terbesar untuk kita*~

  •  ~*Ku TiNGGaLKaN SeJuTa KeNaNGaN SeBaGaI PeNeMaN uNTuKMu*~
  • ‎~*Hamba Allah yang terpimpin itu, ia akan dipermudahkan oleh Allah untuk menuju jalan ke Syurga*~

  • ~*OnLiNe FoR ALLAH & oFfLiNe FoR SYAITAN LAKNATULLAH*~

www.tips-fb.com

Monday, December 27, 2010

**Ku HuLuRKaN CiNTa-Mu**


Menyelami gelora hati yang kian berombak
Tatkala seluruh hati dibuai fantasia mengasyikkan
Aku masih di sini…
Cuba menyingkap dan mentafsir hakikat cintaku


Masih sempatkah aku?

Masihkan ada ruang untukku mencuri secangkir cinta
kudus darimu kekasih?

Sekian lama terbiar dalam buruan hidup liar
Aku bagaikan pemburu yang memburu cinta agung
Kepalsuan dunia yang menghambat
Nafsu yang menyesatkan pandangan
Hati terpesina dengan anugerah Mu

Namun, terlalu sedikit bibirku mengukir syukur
Terlalu gersang hatiku menyemai cinta
Ku sangka teguh rupanya masih rapuh
Ku sangka mudah namun amat payah
Relaku pasrahkan kehidupan mengharungi mehnah
Dan cabaran di hadapan
Rela ku tempuh dek pagar dan halangan
pada duniamu

Dalam menggapai cintamu, jiwa ku korban
Dalam membeli kasihmu, nilai ku korban
Biarpun sukar bagiku melamar cintamu


Namun…. 


Ku menyusun doa, kelu tanpa kalimah
Dek haruan titisan nurani
Yang bersemi dari nasuha kalbu
Agar terus bersama sutera kasih Mu ini
Yang membelai jiwa, memandu hati pada
Destinasi cintaku .…


Kerana…

ENGKAULAH INSPIRASI HATIKU,
ENGKAULAH CINTA AGUNGKU…
YA RABBI….ALLAH S.W.T………….

Tinta As-Siraj


www.tips-fb.com

Sunday, December 19, 2010

**SuRaT CiNTa DaRi iBLiS**



Hai manusia yang tersayang,

Tadi malam waktu akan tidur, aku lihat engkau tidak memuji Allah, tidak berselawat, tidak membaca ayat Kursi dan Kulhu. Ini bagus sekali kerana waktu akan tidur adalah waktu untuk tidur, bukan untuk membaca Al-Quran. Sesungguhnya engkau tidak membuang-buang masa.

Pagi ini aku melihat engkau tidak bangun mengerjakan solat subuh. Bagus skali ! Engkau telah membuktikan bahawa engkau adalah sahabatku yang budiman. Janganlah engkau bersusah-payah bangun dan memendekkan tidurmu. Tidurlah dengan nyenyak dan nyaman. Jangan hiraukan suara ayam berkokok yang mengejutkan engkau dari tidurmu. Bila subuh datang menjelang, udara masih dingin, tariklah selimutmu dan tidurlah sayangku seperti puteri kayangan. 

Aku lihat engkau jarang-jarang mengambil wudu'. Ini bagus sekali kerana engkau tidak membazirkan air dan tidak meningkatkan water bill " rumahmu. 



www.tips-fb.com

Wednesday, December 15, 2010

**HiKMaH SuJuD - SaiNTiFiK & PsiKoLoGi**


Sujud melegakan system pernafasan. Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada satu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau dek akal manusia.

Manusia melakukan sujud dalam 2 bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi  laranganNya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama.

Antara hikmah lain sujud adalah melegakan system pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. 

Bernafas ketika sujud pula boleh :
www.tips-fb.com

Saturday, December 4, 2010

** Harga Sebuah Syurga**


"Sahabat,diri ini terasa lelah dek penangan mehnah dan birokrasi..semangat untuk berjuang dah semakin luntur. sementelah diri ini terasa terlalu banyak kekurangan dan kelemahan berbanding dengan sahabat2 lain disini..hati ini sering berbolak-balik..
ana tak mampu lagi memegang amanah yang sangat berat yang terpikul dipundak ana.

Perlukah ana melepaskan amanah ini???tapi,ana takut!!!ana sangat takut sekiranya ana tergolong dalam golongan mutasaqit.na'uzubillah.


Bantulah diri ini duhai sahabatku..ubatilah kelelahan ana ini, rawatilah ketandusan hati ini dengan mutiara katamu.agar diri ini..agar hati ini...agar semangat ini...kembali tenang dan membara dengan roh Islam.."



Luahan hati seorang sahabat membuatkan Syifa' termenung sejenak...Dia merenung jauh..sedikit sebanyak setiap bait ayat yang tertera di handphonenya berbekas dihati..

Seusai menarik nafas dalam-dalam,dia mula memikirkan ayat yang sesuai bagi mententeramkan perasaan Dhiya' dan juga dirinya..kerana dia sendiri pernah merasa goyah...hatinya pernah berbolak-balik...cabaran yang dirasai terlalu berat dan hampir tak tertanggung olehnya...


www.tips-fb.com

**T-shirt WOI**

Assalamualaikum W.B.T...salam ukhuwah fillah 


Perhatian kepada Ahli WOI yang sudah membuat tempahan T-Shirt WOI.. Baju sudah disiapkan jadi.. kepada ahli yang belum membayar KOS PENGHANTARAN baju Sebanyak RM 5, sila berbuat demikian secepat yang mungkin kepada Admin Maulana Faiz @ Admin Mimos Micgurlz ... 


setelah pembayaran di buat, anda diminta untuk memberitahu secepat yang mungkin berkenaan "bank in kos penghantaran". sila nyatakan bank yang ditransfer. Kerjasama anda amatlah diharapkan.. Syukran (",)


pembayaran boleh dibuat pada :


AKAUN CIMB : Muhammad Faiz  ( 01300000915201 )


AKAUN BSN   : Nor' Adilah Zainal Abidin( 0311429000113065 )


KOS PENGHANTARAN BAJU (SEHELAI) : RM 5


p/s : sebarang pertanyaan boleh diajukan kepada para admin WOI .. InsyaAllah (",)


~*We Gain, We Share & We Spread The Da'wah*~


T-shirt Muslimin 

T-shirt Muslimat


www.tips-fb.com

Saturday, November 6, 2010

**Special Besday Gift**



p/s : syukran utk insan yang membuat tulisan khat ini.. hadiah besday yang sgt brmakna bagiku (",)

Posted by Picasa
www.tips-fb.com

**Hari Kehancuran**




Gambaran Hari Qiamat

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.
www.tips-fb.com

Sunday, October 24, 2010

** Final Exam Tahun 3 Semester 1**



25/10/2010 ------> HUBUNGAN ETNIK DAN IDENTITI
(12.00pm - 2.00pm)

27/10/2010 ------> INSTRUMENTASI KIMIA I
(3.30pm - 6.00 pm)

1/11/2010 ------> TEKNOLOGI ENZIM
(12.00 pm - 2.30 pm)

2/10/2010 ------> PENGANTAR BIMBINGAN DAN RUNDINGCARA
(3.30 pm - 5.00 pm)

YA ALLAH, PERMUDAHKAN SEGALA URUSAN KAMI DI DUNIA DAN DI AKHIRAT.. AMIN~~~~


www.tips-fb.com

**Final Exam Kembali Menghantui**



Assalamualaikum semua...selamat pagi...salam ukhwah...

moga hari ini diri kita penuh dengan semangat yang berkobar-kobar sempena hari bahagia yang bakal menjelang beberapa jam sahaja lagi..hari bahagia??? bahagia macamane tu??kahwin ke????*_*

OH...Tidakk...bukan bab kawen ye...yang tu kita letak dalam poket dulu..hehe...apa lagi perkara yang menghantui pelajar-pelajar di IPT sekarang kalau bukan "FINAL EXAM" ye tak??? hehehe~~~

Sama seperti saya.. final exam mula menghantui diri.. bab kata orang tua " tido tak lena, mandi tak basah" keadaan macam orang angau cintan la katakan..hehe...asyik terfikir je..macamana la nak exam ni..nota banyak tak baca lagi..aduhhh~~~persoalan yang sama menghantui setiap kali exam bakal ku tempuhi..

tapi apa yang penting..DUIT!!! (mimos ni ape hal pulak.tiba-tiba masuk soal duit ni..dah la tengah kering sekarang)..kalau sebut soal DUIT.. ape dalam fikiran kita?? betapa pentingnya DUIT pada manusia sejak dr azali lagi.. x ada duit..dok diam la kita.. apa yang ada pada duit~~~~~

D = DOA
U = USAHA
I = IKHTIAR
T = TAWAKAL

usaha kita untuk tempuhi saat-saat genting tu.. bagaimana kita handle hidup kita..adakah mahu di tahap yang sama atau mahu melonjak naik atau pun mahu terus menjunam jatuh? hmm.. semestinya apa yang terbaik untuk kita yang diimpikan...

Usaha dan doa ibarat irama dan lagu. Keduanya berjalan serentak dan bergandingan tangan.Doa merupakan ibadah, kerendahan hati, dan penghambaan. Dengan perantara doa, manusia akan menemukan perhatian baru terhadap Dzat Allah. Sebagaimana seluruh ibadah mempunyai pengaruh yang mendidik, doa pun mempunyai pengaruh yang demikian pula.

Oleh karena itu, kita melihat Imam Ash-Shadiq a.s. dalam salah satu hadis berkata,

“Di sisi Allah Swt. terdapat sebuah kedudukan di mana seseorang tidak akan sampai ke sana tanpa melakukan doa.”

setelah semunya kita kerjakan.. dengan doa yang tiada henti.. seharusnya bertawakkal kepada Allah.. serahkan pada Allah.. semunya yang diberikan adalah yang terbaik untuk kita.

Tawakal kepada Allah swt. dimana manusia menjadikan Allah sebagai wakilnya dalam menghadapi persoalan, musibah-musibah kehidupan, musuh, para penentang, dan masalah-masalah yang sedang dihadapinya. Dan ketika seseorang telah sampai pada jalan buntu dalam upaya mencapai tujuan dan tidak mempunyai kemampuan lagi untuk menyelesaikan dan memecahkan persoalannya, ia akan menyandarkan diri kepada-Nya tanpa menghentikan upayanya. Bahkan, tatkala ia sendiri mempuyai kemampuan untuk melakukan pekerjaannya, ia tetap menganggap bahwa faktor utama semua itu hanyalah Allah Swt. karana bagi setiap mukmin, sumber segenap kekuatan adalah Allah Swt.

“Mengapa kami tidak akan bertawakal kepada Allah padahal Ia telah menunjukkan jalan kepada kami, dan kami sungguh-sungguh akan bersabar terhadap gangguan-gangguan yang Kamu lakukan kepada kami. Dan hanya kepada Allah-lah orang-orang yang bertawakal akan berserah diri.” (QS. Ibrahim [14]: 12)

Dengan memahami konsep DUIT ini..insyaAllah.. kita tidak akan berputus asa.. kerana masa depan kita di dalam rahsia Allah..InsyaAllah..

Wallahualam... (",)

p/s : bittaufiq wannajah untuk sahabat2 yang bakal menduduki exam ..lakukan yang terbaik.. Hidup dan Mati hanya Untuk Islam.. Chaiyokk!!!~~~


www.tips-fb.com

Thursday, October 21, 2010

**Sanah Helwah**



Assalamualaikum sahabat2...apa khabar smua.. apa khabar iman kita? hati kita? masih trjaga sepenuhnya?? insyaAllah.. everything ok kan~~~ ;)

Alhamdulillah.. kali ini saya curi2 masa buat entry terbaru ni.. yang semestinya brkait dengan hari lahir kan..hehe..
Tanggal 21.10.2010 genap umurku 22 tahun.. ( kalau dalm kelendar Islam :10 rabiulawal 1409) dah x lama jugak tu...ngeh3x =p

Hari ini diriku bersyukur sangat kerana masih diberi peluang untuk masih bernafas di atas muka bumi Allah ini.. bersyukur kerana masih sempat diberi peluang oleh Allah untuk terus melakukan amal.. terima kasih Ya Allah untuk setiap rezeki yang Engkau kurniakan, terima kasih untuk bakat dan anugerah yang Engkau anugerahkan padaku. Sesungguhnya terlalu banyak yang Engkau telah berikan padaku dan terlalu sedikit pengabdianku terhadap-Mu


" Ya Allah kadang2 trasa malu diriku pada-Mu... diri ini sering melakukan dosa.. sering alpa dalam suruhanmu.. tapi Allah Maha Pemurah..Maha Penyayang.. masih tetap menerima diriku yang hina ini.. diri seumpama daun kering yang hanya menunggu masa untuk gugur..tetapi dihidupkan kembali dengan nikmat hujan dari-Mu.. Ya Allah..betapa kasihnya Allah pada setiap makhluknya...tapi... adakah ku sedar semua ini???? sedarkah diriku??? sedar untuk berapa lama?? sehari?? 2 hari?? atau pn hanya terdetik seketika di hati kecil ini bagai angin lalu??? =( "



Dalam usia begini, Maka semakin pendeklah umurku sebenarnya. Pendek kerana semakin dekat dan hampir aku kepada kematian.aku ingin menjadi lebih dekat padaMu. Aku ingin lebih merindui-Mu Ya Rahim. dala usia meniti senja ini, yang kuharapkan hanyalah ketenangan, kekhusyukan beribadah, segala kesederhanaan dan kerendahan hati tanpa berhenti menghulur kasih pada yang sudi.

Sepanjang bergelar hamba Allah, aku tidak tahu sejauh mana amalku selama ini diterima Allah. Adakah segala amalku selama ini hanyalah sia-sia atau tidak. Aku tidak tahu masih sayangkah Allah padaku.

Ya Allah dekatkanlah aku pada-Mu. Limpahkanlah rahmat kasih sayang-Mu pada hamba-Mu yang lemah ini.

Ya Al-Hakim, berikanlah ilham kepadaku agar aku terus berkarya, agar aku terus mampu memberikan sedikit ikhtibar dan dakwah dengan caraku. hulurkan padaku kebijaksaan agar aku terus mampu memacu kalam keinsanan sehingga tiba waktunya Engkau menjemputku pergi.

Ya Allah ampunkanlah segala doaku yang tak terhitung banyaknya. Aku insan yang lemah Ya Allah. Berikan aku kekuatan untuk meneruskan hidup ini.Jadikanlah aku anak yang solehah.. yang sntiasa mengembirakan hati ummi abahku..
peliharalah diriku agar terus teguh di TaliMu.Terimalah permohonan hambaMu yang sedang bermusafir di bumiMu ini Ya Al-Mudzill.

Amin Ya Rabbul Alamin~~~




"Semalam adalah kenangan, hari ini adalah kenyataan, esok adalah harapan. Iman itu bukan hanya harapan, ia adalah apa yang terpancar di dalam hati dan dibuktikan dengan amalan"



www.tips-fb.com

Sunday, October 17, 2010

**Khasiat Aleo Vera**




Assalamualaikum w.b.t

hari ni sy rasa nk kongsi ckit info kesihatan yg dipetik dr sbuah artikel yg smemangnya InsyaAllah blh diterima pakai dan dh diamalkn oleh nenek moyang kita sjak dulu kala lg..hehehe~~~
utk student2 sains.. asenya blh kaji dgn lebih trperinci bab lidah buaya ni.. sy pn rasa brminat nk kaji gk ni..tapi tnggulah lain tahun dlu (",)

" jika anak, ayah, mak, adik beradik @ sesape je dikalangan kita yang terluka menyebabkan darah mengalir dan tidak berhenti, tindakan segera yang patut diambil ialah menyapu lendir daun lidah buaya atau aleo vera. Lumurkan di bahagian terkena luka tersebut InsyaAllah darah akan berhenti mengalir dan luka akan tertutup. selain daripada itu, daun lidah buaya juda dapat digunakan sebagai perapi kulit dan juga merawat parut dan jerawat.. ( haa...gadis2 di luar sana.. anda tahu kn ape yg perlu dibuat skang..kih3~~

Wallahualam... (",)


www.tips-fb.com

Thursday, October 7, 2010

**BiCaRa HaTi SuAMi & IsTeRi**


Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri
berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka
berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian
si isteri bertanya
kepada si suami.

Isteri: Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami: Abang tidak boleh menerangkan. sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri: Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami: Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri: Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya.

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata

“Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!”.

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma. Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di
sebelah katil isterinya di hospital.

Surat tersebut berbunyi begini:

“Sayang!
Jika disebabkan suara aku mencintaimu… sekarang bolehkah engkau bersuara?
Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.
Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu…sekarang bolehkah engkau menunjukkannya?
Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.
Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau tersenyum?
Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.
Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu…. sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.
Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi. Adakah cinta memerlukan sebab?
Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini,selamanya dan cinta tidak perlu ada
sebab.
Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati.”

-BiCaRa HatiKu-

www.tips-fb.com

Monday, September 27, 2010

**Satu Cinta**




Satu Cinta

Album : Satu Cinta
Munsyid : StartFive



Ku memohon dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah s'gala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku....... Keimananku.......

Ku memohon dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah segala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku....... Keimananku.......

Engkau satu cinta
Yang selamanya aku cari
Tiada waktu ku tinggalkan
Demi cintaku kepada-Mu
Walau seribu rintangan
Kan menghadang salam diri
Ku teguhkan hati ini
Hanya pada-Mu
Ku pasrahkan.......

Oh Tuhan .... selamatkanlah hamba ini
Dari segala fatamorgana dunia
Oh Tuhan .... jauhkanlah hamba ini
Dari hidup yang sia-sia



download here
www.tips-fb.com

Friday, September 3, 2010

**Raya!!! Raya!!! Raya!!!**



Assalamualaikum... di kesempatan ini, Dila & seisi keluarga ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri buat sahabat2 semua tidak kira yang mengenali diri ini atau tidak.. mohon di maafkan segala khilaf sepanjang ukhuwah ini bertaut. InsyaAllah mudah-mudahan berbekalkan sisa Ramadhan & di hari yang mulai ini, Iman & amal kita akan terus dipertingkatkan.. Amin...

(",) ~~Always be a good Muslim Forever & ever~~ ^_^
www.tips-fb.com

Saturday, August 28, 2010

**Jom Santai Bersama Video InI**

Jangan biarkan lappy anda bersama nenek..hehehe (",)
video

Jom amik iktibar dari pidato singkat ini
video

p/s : klu x paham..wat2 paham la..hehehe =) www.tips-fb.com

Saturday, August 7, 2010

**Kembara Cinta Ku**



:: Bismillahirahamanirrahim ::

Subhanallah walhamdulillah Allahuakhbar!

dititik nokhtah itu ku sambung bicara penaku … menyambung perjalanan dari satu titik kehidupan ke satu kehidupan yang selamanya hingga bertemu titik akhir di negeri abadi.

kerana aku tidak mahu mati dipertengahan pengembaraan.. aku ingin terus bergerak bersama jiwa yang lebih segar… menyegarkan jiwa ku dan juga mana-mana jiwa-jiwa yang layu … satu misi pengembaraan sang faqir..

pencarian itu membawa jiwa ku kesini. .. aku sedang mencari rasa yang pernah hadir melayukan hati ini dalam belaianNya.. Ar-Raja’ .. Al-Khauf.. Ar-Redha.. ah! aku teramat ingin megihidupakannya.

disetiap hentian sapaan sang ujian memberi seribu satu ibrah dan aku si faqir yang lemah menggigihkan diri untuk segera bersiap untuk bergerak meneruskan pengembaraan cintaku.

dan disinilah.. kembara cintaku melabuhkan intipati kehidupan yang amat aku harapkan menjadi ibrah dan peringatan buat diriku yang sering alpa juga buat semua..

disinilah kuhimpunkan segala rasa, fikiran, cetusan ilham malah dapatan ilmu buat bekalan pengembaraanku..

” Ya Rabb moga tiap bait kata yang ku aturkan disini menambahkan cintaku padaMu..bernaung kasih dan rahmatMu dan moga merimbun pohon cintaku menggapai redhaMu ..amin! “

salam kembara.. salam cinta.. salam kembara cinta menju cintaNya cinta teragung!
(Petikan dari multiply ANNuur)

barakallahufik wassalam…

www.tips-fb.com

** Rindu **



:: Bismillahirahmanirrahim ::

Allahuakhbar...

bila hati gagal melupakan
bila hati gagal meninggalkan
bila hati sering mengingatinya

itulah racun rindu

rindu ini memanggil aku menarikan tarian jemari diruang ini. sudah lama kiranya aku berhijrah.mencari ruang baru untuk lembaran baru..

ya.. tanah lama, yang hampir menghimpun segenap jiwaku disini manakan sama dengan tanah baru..seperti rindunya Rasulullah pada Mekah tika di Madinah.. begitulah rinduku pada ruang ini walau ruang kembaracintaku kini menjadi ruang luahan jiwa meneruskan pengembaraan erti sebuah kehidupan.

ku sering mengintai coretan-coretan jiwaku sebagai satu muhasabah.malah hingga terkadang bilamana kurasakan kehilangan semangat yang dahulu kurasakan auranya..disinilah ku kembali menyelongkar semula jiwaku ...

dan amat sukarnya diri bila tercedera dek rindu ... apatah lagi tika berharap-harap mengapai semula apa yang telah tiada...


Kadangkala bila rindu datang bertamu
Resah menanti dihujung rasa
Berfikir kemana ia akan pergi
Mahu disandarkan pada siapa
Acapkali kali beratnya rindu
pasti airmata menjadi teman
Rindu sukar untuk diterjemahkan
Tapi hati begitu memahami
Betapa dalam rindu itu
Pujuklah iman
Sandarkan rindu itu pada Allah
Pasti akan temui rindu yang dinanti



www.tips-fb.com

Wednesday, July 28, 2010

**Bertemu Di Syurga**


Bismillahirrahmanirrahim…

Assalamualaikum wbt..

Al-Mubarrid menyebutkan dari Abu Kamil dari Ishaq bin Ibrahim dari Raja’ bin Amr An-Nakha’i berkata, “Ada seorang pemuda tampan di Kufah. Dia taat beribadah dan sangat rajin. Suatu saat dia telah berkunjung di Bani An-Nakha’. Dia melihat seorang wanita cantik dari kaum itu sehingga dia jatuh cinta.”

Kerana sudah jatuh cinta, pemuda itu mengutuskan seseorang untuk melamarnya. Tetapi, ayah perempuan itu mengkhabarkan bahawa puterinya telah dijodohkan dengan sepupunya. Walau demikian, cinta antara keduanya tidak pernah padam, bahkan semakin menguntum.

Wanita itu akhirnya mengirim pesan untuk si pemuda melalui seseorang yang bunyinya, ‘Aku tahu betapa besar cintamu kepadaku, dan betapa besar pula aku diuji dengan kamu. Jika kamu setuju, aku akan mengunjungimu, atau aku akan mempermudahkan jalan bagi kamu untuk datang menemuiku di rumahku’.

Pemuda itu menjawab melalui orang suruhannya, ‘Aku tidak setuju dengan dua alternatif itu. “Sesungguhnya aku merasa takut bila aku berbuat maksiat kepada Rabku akan azab yang akan menimpaku pada hari yang besar.” (Yunus: 15). Aku takut pada api yang tidak pernah kecil nyalanya dan tidak pernah padam kobarannya’.

Ketika disampaikan pesan tadi kepada si wanita, dia berkata, ‘Ternyata dia masih takut kepada Allah. Demi Allah, tidak ada sesuatu pun yang lebih berhak untuk ditakuti selain Allah.’ Kemudian, dia meninggalkan urusan dunia dan perbuatan-perbuatan buruknya. Dia mulai mendekatkan diri kepada Allah. Akan tetapi, dia masih menyimpan perasaan cinta dan rindu kepada si pemuda. Tubuhnya mulai kurus dan kurus menahan perasaan rindunya, sampai akhirnya dia meninggal dunia kerananya. Dan pemuda itu sering kali menziarahi ke kuburannya, dia menangis dan mendoakannya.

Suatu ketika si pemuda tertidur di atas kuburan si wanita. Dia bermimpi berjumpa dengan kekasihnya dengan penampilan yang sangat baik. Dalam mimpi itu dia sempat bertanya, ‘Bagaimana keadaanmu? Dan apa yang kamu dapatkan setelah meninggal?’

Dia menjawab, ‘Sebaik-baik cinta–wahai orang yang bertanya–adalah cintamu. Cinta yang dapat membawaku menuju kebaikan.’

‘Jika demikian, ke manakah kau menuju?’ tanya pemuda itu.

Dia menjawab, ‘Aku sekarang menuju pada kenikmatan dan kehidupan yang tidak berakhir. Di syurga yang kekal yang dapat ku miliki dan tidak akan pernah rosak.’

Pemuda itu berkata, ‘Aku harap kau selalu ingat kepadaku di sana, sebab aku di sini juga tidak melupakanmu.’

Wanita itu menjawab, ‘Demi Allah, aku juga tidak melupakanmu. Dan aku meminta kepada Tuhanku dan Tuhanmu (Allah SWT) agar nanti kita akan diketemukan. Maka, bantulah aku dalam hal ini dengan kesungguhanmu dalam ibadah.’

Pemuda itu bertanya, ‘Bilakah aku boleh melihatmu?’

Si wanita menjawab, ‘Tak lama lagi kau akan datang melihatku’.

Tujuh hari setelah mimpi itu berlalu, si pemuda meninggal dunia, dipanggil oleh Allah menuju ke hadirat-Nya

renung2kan..

wassalam..

www.tips-fb.com

**Diam Boleh X**



Diam orang mukmin itu ibadah,
Ibadah tanpa perbuatan,

Ibadah rasa,
Ibadah ini tidak meletihkan,
Kadang-kadang ibadah ini lebih baik daripada ibadah sunat,
Yang hatinya didalam kelalaian,
Macamana orang mukmin itu diamnya menjadi ibadah?

Kadang-kadang memikirkan dosanya,
Kadang-kadang memikirkan apa kebaikan yang nak dibuat,
Kadang-kadang memikirkan nak menolong kawan,
Kadang-kadang dia terasa kebesaran Tuhan,
Atau dia meniatkan, dia diam itu,
Tidak mahu bercakap yang bukan-bukan,
Kadang-kadang dia diam itu, kalau dia bercakap,
Takut dia melakukan kesalahan,
Seperti dia mengumpat atau,

Kalau dia bercakap, takut-takut menyakiti hati orang,
Atau dia diam itu, menghormati percakapan orang,
Mungkin orang itu bercakap baik dapat pengajaran,
Atau dia hendak mengenal orang yang bercakap itu,
Baik atau jahat,
Dia biarkan saja orang itu bercakap,
Dan mendengar sahaja,
Kerana nak mengenal orang itu,

Kadang-kadang dia diam itu memikirkan dosa-dosa yang lalu,
Ataupun kecuaian dan kelalaian,
Yang telah dibuat, supaya dia bertaubat,
Ataupun mengingatkan ilmu pengetahuan,
Ataupun pengetahuan yang dilupakan datang semula ingatan,

Itulah yang dikatakan oleh pepatah Melayu,

"Diam-diam ubi berisi"
"Diam-diam tong kosong"
Atau "diam-diam tong penuh berisi kekotoran" .

Abou Hurayrah relates that Allah's Messenger (peace be upon him) said: "Whoever believes in Allah and the Last Day should speak a good word or remain silent. And whoever believes in Allah and the Last Day should show hospitality to his neighbor. And whoever believes in Allah and the Last Day should show hospitality to his guest."� [Sahih Al-Bukhari and Sahih Al Muslim]

The Prophet (peace be upon him) said: "Indeed a servant will speak a word pleasing to Allah that he thinks to be insignificant, but because of it Allah raises him by many degrees. And indeed a servant will speak a word displeasing to Allah that he thinks to be insignificant, but because of it, He will consign him to the Hellfire."� [Sahih al-Bukhari]

www.tips-fb.com

Sunday, July 18, 2010

**Ketika Allah Memilihmu Untuk Ku**


Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..
Ingin ku beri tahu padamu..
Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia..
Orang tua yg begitu sempurna..
Dengan cinta yg begitu membuncah..
Aku dibesarkan dgn limpahan kasih yang tak terhingga..
Maka, padamu ku katakan..
Saat Allah memilihmu dalam hidupku,
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku..
Memperlakukanku dgn sayang yang begitu indah..


Padamu yang Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku,
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..
Maka, ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dgn keberadaanmu.
Dan aku tahu, Kaupun bukanlah laki-laki yang sempurna..
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..
Karena kelak kita akan satu..
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku,
Kau dan aku akan menjadi 'kita'..


Padamu yg Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dgn ilmu dan tarbiyah,
Membentukku menjadi wanita yg mencintai Rabbnya..
Maka ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Allah mengetahui bahwa kaupun telah menempa dirimu dgn ilmuNya.. Maka gandeng tanganku dalam mengibarkan panji-panji dakwah dalam hidup kita..
Itulah visi pernikahan kita..
Ibadah pada-Nya ta'ala..


Padamu yg Allah tetapkan sebagai nahkodaku..
Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..
Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah,
Sungguh hatiku tetaplah wanita yg lemah pada kelembutan..
Namun jangan kau coba meluruskanku, karena aku akan patah..
Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, karena akan selamanya aku salah..
Namun tatap mataku, tersenyumlah..
Tenangkan aku dgn genggaman tanganmu..
Dan nasihati aku dgn bijak dan hikmah..
Niscaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu..
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..


Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku..
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan..
Maka dimataku kau adalah yang terindah,
Kata2mu adalah titah untukku,
Selama tak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..
Maka kalau kau berkenan ku meminta..
Jadilah hunian yg indah, yang kokoh…
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..


Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku…
Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita..
Maka didiklah mereka menjadi generasi yg dirindukan syurga..
Yang di pundaknya akan diisi dgn amanah-amanah dakwah,
Yang ruh dan jiwanya selalu merindukan jihad..
Yang darahnya mengalir darah syuhada..
Dan ku yakin dari tanganmu yg penuh berkah, kau mampu membentuk mereka..
Dengan hatimu yg penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka..
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..


Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…
Ku memohon padamu.. Ridholah padaku,
Sungguh Ridhomu adalah Ridho Ilahi Rabbi..
Mudahkanlah jalanku ke Surga-Nya..
Karena bagiku kau adalah kunci Surgaku..

www.tips-fb.com

Saturday, July 17, 2010

**Duhai Kasih**


Duhai Kasih...

Muslimah yang dikasihi,
Peliharalah auratmu walau di mana dikau berada
Dan janganlah biarkan keindahan dirimu
menjadi tatapan lelaki yang bukan mahrammu.....

Muslimah yang dikasihi,
peliharalah solat mu, tundukkan pandangan matamu
Di hadapan lelaki yang bukan milikmu
kelak engkaulah yang beruah ketika menjadi tetamu Allah
Moga-moga dirimu disambut penuh kasih
oleh bidadari Syurga
Ainul Mardhiah.....

Muslimah yang dikasihi,
Berakhlaklah dengan panduan dari Rasul mu
Contohi dan ikutilah
PAstinya engkau yang bahagia
Sejuk mata memandang bercahaya dunia
Dengan hiasan muslimah solehah
Sepertimu.....

Muslimah yang dikasihi,
Jangan biarkan dirimu hanyut dengan arus kemodenan
Tanpa bekalan ilmu di dada
Renungilah masa depanmu
Tetapkan iman di dada
Moga ia menjadi perisai buat dirimu
Jangan kail panjang sejengkal
Lautan dalam hendak diduga.....

Muslimah yang dikasihi,
Nilai cintamu hanya pada Allah yang satu
kasihi Tuhanmu...
Redhalah islam menjadi agamamu
Pastu tiada kecewa buatmu

Muslimah yang dikasihi...
kelak suatu hari nanti ada insan yang menantimu
berkat kasihmu pada Allah yang satu
Pastu itulah insan yang menjadi cintamu di dunia
Wasilah dari Allah.....

Moga bertambahlah redha Allah pada mu
Melimpah kasih-Nya pada mu
Sebelum cinta pada kekasih
yang menjadi pilihan hatimu
Kerana engkau meletak kasihmu pada-Nya dahulu.....

www.tips-fb.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...